Methodes
Mousetracking
Bij deze methode wordt er inzicht verkregen van muisbewegingen en het klikgedrag van bezoekers op je website. Hiernaast kan ook het scrol gedrag van een pagina worden weergegeven, zo kun je kijken hoever de bezoekers scrollen op de website. Door middel van visuele heatmaps kun je bekijken waar er geklikt en gescrold wordt.
Eye tracking
Bij eye tracking kunnen oogbewegingen van bezoekers geregistreerd worden. Hiernaast kan ook de tijd worden bijgehouden waarnaar een bezoeker kijkt. Door dit te combineren met de heatmap kunnen er patronen van het kijkgedrag in kaart worden gebracht.
User testing
Deze methode vraagt de bezoekers verschillende soorten opdrachten uit te voeren op de website, deze moeten natuurlijk wel passen bij het doel van de website. Hierna kun je erachter komen of er problemen zijn en waardoor dit veroorzaakt wordt.
Design-/memorytest
Het doel van de website moet snel duidelijk zijn voor een bezoeker. Via deze test worden er testpersonen gebruikt en krijgen ze een paar seconden de tijd om een screenshot van de website te bekijken en hier kan een bedrijf dan vragen over stellen aan de bezoekers. Dit zal inzicht bieden of bezoekers het doel van de website begrijpen.
User feedback & surveys
Bij deze methode gebruik je de feedback van bezoekers om de website te verbeteren. Je stelt bezoekers makkelijke vragen en vraagt om tips en tops. Het uiteindelijke doel van user feedback is gerichte informatie te verkrijgen om de website overzichtelijker, gebruiksvriendelijker en begrijpelijker te maken.
Cardsorting
Voor een overzichtelijke structuur op je website gebruik je deze methode. Via deze methode kun je gemakkelijk de navigatiestructuur van een website in kaart brengen. Je wilt hierin immers achter komen welke informatiestructuur je moet hebben om aan de verwachtingen ban de bezoekers te voldoen. Cardsorting in groepen of individueel plaatsvinden.
A/B- en multivariate testing
Bij deze kwantitatieve methode ga je kijken welke versie van een website het beste past bij je doelgroep. Door aan bezoekers te vragen welke webpagina’s of onderdelen daarvan het hoogst scoren, kun je inzicht krijgen uit de user testing en kun je dit uiteindelijk meetbaar maken.
Analytics
Ten slotte komt de analytics methode aan bod. De analyticspaketten geven een schatting aan informatie over verschillende onderdelen namelijk: gemiddelde tijd op een websitepagina, bounce- en verlatingspercentage, site-search, en informatie uit zoekbalken. Dit kan getoetst worden door een gebruikersonderzoek. (Vermeulen, 2013) (Nielsen & Pernice, 2010)
Maak jouw eigen website met JouwWeb